Wednesday, March 20, 2019

М III (Бета), 2

"Нека първо разгледаме въпроса, за който споменахме в самото начало, а именно: дали изследването на всички родове причини е задача на една-единствена наука или на повече от една? Как само една наука би могла да познава причините, ако те не са противоположни помежду си? Несъмнено е, че към много от нещата се отнасят само някои начала: защото как би могло да има, да кажем, начало на движението при неподвижните? Как наистина би се отнасяла към тях природата на доброто, след като всичко, което е добро само по себе си и по природата си, е цел? Доброто е причина в смисъл, че останалите неща възникват и съществуват заради него, а целта и „това, заради което” се преследва чрез някакво действие, а всяко действие е свързано с движение. 
Тогава се оказва, че това начало не може да се отнася до неподвижните и че там не може да има никакво добро, съществуващо само по себе си. Точно затова в математиката не се доказва нищо чрез тази причина."

No comments:

Post a Comment