Thursday, March 21, 2019

М V (Делта), 2


„`Причина` (αἴτιον) по един начин се нарича наличното в нещото, от което то става – като бронзът за статуята и среброто за чашата и техните родове; а по друг начин видът и примерът. Това е основанието на същината[i] и неговите родове, както за диапазона[ii] е двете към едно и въобще числото, и частите на определението. Също – откъдето е първото начало на промяната или на преминаването към покой, както е причинител взелият решение и бащата за детето, и въобще създаващото за създаваното и променящото за променящото се. 
Също, за нея се говори като за целта – тя е „това, заради което“, както е здравето за ходенето. Защото за какво ходи? Казваме, че за да е здрав и казвайки така, мислим, че сме посочили причината. И най-сетне всички онези, които, след като ги е задвижило друго, се оказват между него и целта - както за здравето са отслабването или очистването, или лекарствата, или инструментите. Нали всички те са заради целта, а се различават помежду си по това, че едни са инструменти, а други – резултати.



[i] ὁ λόγος τοῦ τί ἦν εἶναι.
[ii] τ δι πασν. Обикновено се превежда с “октавата“.


No comments:

Post a Comment