"От
значенията на думата “едно” някои се
отнасят до нещата, които са „едно”, доколкото са нещо непрекъснато и цяло,
други обаче - доколкото битийното им основание (λόγος) е
едно. Такива са нещата, мисленето за които е едно и неделимо, а неделимо е мисленето
за нещо, което е неделимо по ейдос или число. Неделимо по число е онова, което
е неделимо на части, а по ейдос - това, което е неделимо за разбирането и знанието,
така че „едно” на първо място ще бъде онова, което е причина за единството на
същностите. Така че „едно” има следните значения: 1) това, което е непрекъснато по природа;
2) това, което е цяло; 3) това, което е единично; 4) това, което е общо. Всички тези неща се
наричат „едно” поради това, че са неделими: едни - по движение, други - за мисленето или заради това, че битийното им
основание е едно."
No comments:
Post a Comment