"Така и за съществуващото се говори в
много смисли, но всеки се отнася до едно начало: едни неща се наричат
„съществуващи“ защото са същности, други – защото са свойства на същността,
трети – защото са път към същността или са загивания, лишения, качества, или
правещи или пораждащи същността; или на онези, които се казват за същността,
или са отрицания на някое от тях или на същността.
Затова и за несъществуващото казваме че е
„несъществуващо“.
И както за всички „здравословни“ има
една наука, подобно е положението и с останалите неща. Защото не само онези,
които се казват относно едно нещо, трябва да се разглеждат от една наука, но и
онези, които се казват спрямо една природа: защото и те по някакъв начин се
казват относно едно. Следователно е
явно, че съществуващите неща ще се разглеждат от една наука – доколкото са
съществуващи. При всички случаи науката е главно за първото, от което зависят и
другите, и поради което те някак се наричат. Та ако това е същността, то
философът трябва да знае началата и причините на същностите."
No comments:
Post a Comment