Saturday, March 16, 2019

М XIV (Ню), 1


"И така, всички противоположности винаги се отнасят до някакво подлежащо и никоя от тях не съществува сама. Но както изглежда, нищо не е противоположно на същността и за това свидетелства разсъждението, което може да се направи по този въпрос. Тогава обаче се получава, че нищо от противоположностите не е в основен смисъл причина за всички неща и че причината е друга.
Някои философи обаче считат едната от противоположностите за материя. Едни от тях противопоставят неравното на едното, сякаш неравното е природа на множеството, а други противопоставят множеството на едното: това е така, защото според едни от тях[ii] числата се пораждат от неравната диада на Голямото и Mалкото, според друг - от множеството, но и двете страни са убедени, че пораждането става благодарение на същността на едното. Защото този, който смята, че неравното и едното са елементи, а неравното е диада от Голямото и Mалкото[iii], също така мисли, че неравното, което е Голямо-и-Малко, е едно, и не определя, че то е едно по вид, а не по число."


[ii] Това е Платон
[iii] На това място Аристотел е по-близо до автентичното Платоново схващане за Голямото-и-Малкото като неразделим принцип. В други случаи обаче той се отдалечава от тези възгледи и привнася своето разбиране за неопределената диада като двоичен принцип, състоящ се от Голямо и Малко (Д. Гочева). 

No comments:

Post a Comment